Štítna žľaza - typy, príčiny, príznaky a liečba
  • 17 November, 2022

Štítna žľaza - typy, príčiny, príznaky a liečba

Čo je štítna žľaza?
Štítna žľaza je malá žľaza v tvare motýľa, ktorá sa nachádza v spodnej časti krku tesne pod Adamovým jablkom. Hoci je štítna žľaza relatívne malá, v našom tele zohráva obrovskú úlohu a ovplyvňuje funkciu mnohých najdôležitejších orgánov vrátane srdca, mozgu, pečene, obličiek a kože. Zabezpečenie zdravej a správne fungujúcej štítnej žľazy je životne dôležité pre celkovú pohodu organizmu.

Štítna žľaza vytvára dva hormóny - trijódtyronín (T3) a tyroxín (T4) - ktoré putujú po celom tele a regulujú krvný tlak, telesnú teplotu, srdcovú frekvenciu, metabolizmus a spôsob, akým telo reaguje na iné hormóny.

Hladinu hormónov produkovaných štítnou žľazou kontroluje hypofýza, ktorá sa často nazýva "hlavnou žľazou" tela, pretože reguluje mnohé činnosti iných žliaz. Hypofýza vytvára hormón stimulujúci štítnu žľazu (TSH), ktorý signalizuje štítnej žľaze, aby produkovala a uvoľňovala správne množstvo hormónu na uspokojenie potrieb organizmu. Hypofýza zasa reaguje na signály zo štítnej žľazy (T3 a T4), ako aj z časti mozgu nazývanej hypotalamus (ktorý uvoľňuje hormón uvoľňujúci tyreotropín alebo TRH), pričom oba tieto signály riadia, ako hypofýza uvoľňuje TSH.

Aké sú bežné ochorenia štítnej žľazy?

Ochorenie štítnej žľazy postihuje až 30 miliónov Američanov a viac ako polovica z nich zostáva nediagnostikovaná.

Ak štítna žľaza produkuje príliš veľa hormónov (hypertyreóza) alebo nedostatočne (hypotyreóza), môže vzniknúť niekoľko porúch.

Medzi ďalšie ochorenia štítnej žľazy patria:

Hashimotova choroba
Uzlíky
Rakovina štítnej žľazy
Gravesova choroba
Očné ochorenie štítnej žľazy
Rakovina štítnej žľazy
Nediagnostikované problémy so štítnou žľazou môžu tiež zvýšiť riziko srdcových ochorení, osteoporózy, neplodnosti a iných závažných ochorení.

Čo spôsobuje ochorenie štítnej žľazy?

Existuje mnoho faktorov, ktoré môžu prispieť k vzniku rôznych porúch štítnej žľazy. V mnohých prípadoch je príčina neznáma. Medzi najčastejšie rizikové faktory vzniku problémov so štítnou žľazou patria:

Rodinná anamnéza
Ženské pohlavie - napríklad u žien je až 5-krát vyššia pravdepodobnosť vzniku autoimunitných ochorení štítnej žľazy, ako sú Gravesova alebo Hashimotova choroba
Ožarovanie krku
Nedostatok alebo nadbytok jódu
Niektoré lieky

Aké sú bežné príznaky ochorenia štítnej žľazy?

Ak štítna žľaza nefunguje správne, môže to ovplyvniť všetky možné aspekty života človeka. Medzi bežné príznaky ochorenia štítnej žľazy patria:

Nevysvetliteľné zmeny hmotnosti
Depresia, úzkosť alebo pocity podráždenosti
Zmeny pamäte alebo schopnosti sústrediť sa
Bolesť alebo slabosť kĺbov alebo svalov,
únava alebo problémy so spánkom
Rýchly alebo nepravidelný srdcový tep
Nepravidelná menštruácia

Diagnostika

Krvné testy
Diagnóza hypotyreózy je založená na vašich príznakoch a výsledkoch krvných testov, ktoré merajú hladinu TSH a niekedy aj hladinu hormónu štítnej žľazy tyroxínu. Nízka hladina tyroxínu a vysoká hladina TSH poukazujú na nedostatočnú činnosť štítnej žľazy. Je to preto, že vaša hypofýza produkuje viac TSH v snahe stimulovať štítnu žľazu, aby produkovala viac hormónov štítnej žľazy.

Okrem toho sa testy TSH používajú pri diagnostike stavu nazývaného subklinická hypotyreóza, ktorá zvyčajne nespôsobuje žiadne vonkajšie príznaky alebo symptómy. Pri tomto stave máte normálnu hladinu trijódtyronínu a tyroxínu v krvi, ale vyššiu hladinu TSH ako je normálna.

Existujú určité faktory, ktoré môžu ovplyvniť krvné testy. Jedným z nich sú lieky na riedenie krvi nazývané heparín. Ďalším je biotín, vitamín užívaný ako samostatný doplnok, alebo ako súčasť multivitamínu. Pred vykonaním krvných testov je dôležité oboznámiť lekára o všetkých liekoch, alebo doplnkoch, ktoré užívate.

Liečba
Štandardná liečba hypotyreózy zahŕňa každodenné užívanie syntetického hormónu štítnej žľazy levotyroxínu (Levo-T, Synthroid, iné). Tento perorálny liek obnovuje primeranú hladinu hormónov, čím sa zvrátia príznaky hypotyreózy.

Pravdepodobne sa začnete cítiť lepšie v krátkom čase po začatí liečby. Liek postupne znižuje hladinu cholesterolu  v dôsledku ochorenia a môže zvrátiť prípadné zvýšenie telesnej hmotnosti. Liečba levotyroxínom bude pravdepodobne celoživotná, ale keďže sa môže meniť dávka, ktorú potrebujete, je nutné kontrolovať hladinu TSH každý rok.

Určenie správneho dávkovania môže trvať určitý čas
Na určenie správneho dávkovania levotyroxínu na začiatku sa zvyčajne kontroluje hladina TSH po šiestich až ôsmich týždňoch. Potom sa zvyčajne kontroluje hladina v krvi o šesť mesiacov. Nadmerné množstvo hormónu môže spôsobiť vedľajšie účinky, ako napr:

Zvýšená chuť do jedla
Nespavosť
Búšenie srdca
Tras
Ak máte ischemickú chorobu srdca alebo závažnú hypotyreózu, lekár môže začať liečbu menším množstvom lieku a postupne zvyšovať dávku. Postupná hormonálna náhrada umožní vášmu srdcu prispôsobiť sa zvýšeniu metabolizmu.

Nevynechávajte dávky ani neprestaňte liek užívať, pretože sa cítite lepšie. Ak tak urobíte, príznaky hypotyreózy sa postupne vrátia.

Správne vstrebávanie levotyroxínu
Niektoré lieky, výživové doplnky a dokonca aj niektoré potraviny môžu ovplyvniť vašu schopnosť absorbovať levotyroxín. Poraďte sa s lekárom, ak konzumujete veľké množstvo sójových výrobkov alebo stravu s vysokým obsahom vlákniny alebo užívate iné lieky, ako napr:

Doplnky železa alebo multivitamíny, ktoré obsahujú železo
Hydroxid hlinitý, ktorý sa nachádza v niektorých antacidách
Doplnky stravy s obsahom vápnika
Levotyroxín je najlepšie užívať každý deň nalačno v rovnakom čase. Ideálne je užiť hormón ráno a počkať hodinu pred jedlom alebo užitím iných liekov. Ak ho užívate pred spaním, počkajte štyri hodiny po poslednom jedle alebo občerstvení.

Keďže príznaky ochorenia štítnej žľazy môžu odrážať príznaky iných ochorení, ak si myslíte, že máte ochorenie štítnej žľazy, príďte sa poradiť s našim endokrinológom doc. MUDr. Jánom Podobom, CSc.

Galéria